Wiosna już jest, zarówno kalendarzowa jak i astronomiczna, więc czas pomyśleć o przygotowaniu naszych rowerów do nadchodzącego sezonu. Kiedy zacząć? Na przykład z oświetlenia. Obecnie na rynku dostępna jest w wielu wariantach, zarówno pod względem funkcjonalności, jak i oświetlenia oraz designu. Lampki rowerowe można sklasyfikować według kilku różnych kryteriów. Zawsze jednak warto dobierać oświetlenie głównie ze względu na nasze przyzwyczajenia jeździeckie i rodzaj terenu, w którym się poruszamy, aby inni użytkownicy nas widzieli i abyśmy my sami widzieli przeszkody. Więcej przydatnych informacji zobaczysz na stronie https://huza.pl/oswietlenie-rowerowe-dlaczego-jest-tak-wazne-3351/

JAKIEŚ ZASADY, NP. W JAKIE OŚWIETLENIE POWINIEN BYĆ WYPOSAŻONY ROWER?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, rowerzysta musi stosować odpowiednie oświetlenie po zmroku i w warunkach złej widoczności…. Czy to oznacza, że w ciągu dnia, przy dobrej pogodzie, rower nie powinien być oświetlony? Użytkownik obu ścieżek może je zabrać ze sobą np. w plecaku i korzystać z nich dopiero po zmroku. Jeśli tego nie zrobi, to w przypadku kontroli policyjnej zapłaci mandat. Wyróżniamy 4 rodzaje obowiązkowego oświetlenia, w które musi być wyposażony rower w nocy i w przypadku złej widoczności:

  1. białe lub żółte światło przednie, które świeci w sposób ciągły lub w trybie impulsowym (1 szt.)
  2. tylne światło odblaskowe czerwone (1 szt.) – uwaga: jest to jedyne światło rowerowe zamontowane na stałe w pojeździe
  3. światło tylne czerwone ciągłe lub pulsujące (1 szt.)

  4. kierunkowskazy – muszą być zamontowane, jeśli konstrukcja roweru uniemożliwia ręczne sygnalizowanie skrętu.

Gdzie jest zainstalowane oświetlenie rowerowe? Przednie światła znajdują się zazwyczaj na kierownicy… Plecy – na trzonku, na drążku, możemy je również przymocować do pasków plecaka. W przypadku specjalistycznych rowerów górskich, wykorzystywanych do nocnych przejażdżek po lesie, montowane jest również oświetlenie. na kasku rowerzysty.

OŚWIETLENIE I ZASILANIE DLA ROWERÓW

Rodzaj źródła zasilania jest jednym z głównych kryteriów podziału oświetlenia rowerowego. Wyróżniamy zatem oświetlenie bateryjne i dynamiczne… Pierwszym rodzajem lampek rowerowych, są lampki akumulatorowe: tzw. pchełki – to małe, lekkie, praktyczne i łatwe w użyciu lampki, które w ostatnim czasie stały się bardzo popularne ze względu na swój oryginalny design. Zasilane bateriami CR2032, mogą być stosowane zarówno do oświetlenia przedniego jak i tylnego. Dzięki temu, że nie dają zbyt wiele światła i służą głównie jako sygnał sprawdzają się podczas jazdy po mieście. Pchełki często wykonane są z materiału silikonowego o właściwościach wodoodpornych….

Wyróżniają się wygodą, szybkim i łatwym mocowaniem – przyczepiane do roweru za pomocą gumki lub praktycznego rzepu. Dzięki temu można je przymocować do kasku i wykorzystać jako dodatkowe oświetlenie podczas jazdy rowerem po lesie. Sprawdzają się również w innych sportach – przypięte do ramienia zwiększają bezpieczeństwo biegacza podczas joggingu. Więcej niż pcheł i daje więcej światła podświetlane lampy, zasilane bateriami AAA lub AA. Dobrze radzą sobie na słabo oświetlonych drogach, także miejskich, a nawet podczas jazdy rowerem po lesie.

W kwestii oświetlenia roweru z dynamem możemy podkreślić:

  1. lampy z dynamem w sposób klasyczny – niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest niska cena; do wad należy zaliczyć opór stawiany kołu przez dynamo
  2. lampy dynamo umieszczone w piaście roweru – w tym przypadku mamy do czynienia z wytwarzaniem dużej ilości energii elektrycznej przy bardzo małym oporze, a co za tym idzie braku hałasu, jedyną wadą jest obciążenie wagowe.

W oświetleniu rowerowym możemy spotkać również nowszy typ zasilający generator… Często lampy te posiadają również przydatną funkcję automatyczną z czujnikiem zmierzchu…. Jednak w przypadku podświetlenia zastosowano opcję wspomagania oświetlenia… Lampy takie wyposażone są w wewnętrzny kondensator – dzięki temu, że ładują się podczas jazdy, ta po zatrzymaniu roweru, światło może pozostać włączone przez kilka minut… Jest to ważne, gdy rower jest zaparkowany w słabo oświetlonych miejscach lub na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.

JEŹDZISZ W MIEŚCIE CZY W LESIE?

Schemat jazdy na rowerze oraz teren, po którym najczęściej jeździmy na dualach, to czynniki, które w dużej mierze decydują o wyborze rodzaju oświetlenia. Miejskie przejazdy rowerowe mają inne wymagania co do oświetlenia rowerowego, inne jest kolarstwo górskie i ekstremalna jazda nocą po lesie. W pierwszym przypadku chodzi głównie o nas. Widoczny dla innych, w drugiej – dzięki czemu łatwo odnajdziemy wszystkie przeszkody na drodze.

Jazda w mieście – przy takiej jeździe najlepsze będą reflektory o szerokim strumieniu światła, dzięki którym bez problemu dostrzeżemy innych rowerzystów, kierowców i pieszych. Praktycznym rozwiązaniem jest wykonanie i zaopatrzenie się w małą lampkę czołową, przyda się ona w przypadku drobnych i niespodziewanych napraw po zmroku. Oświetlenie rowerowe przeznaczone do rowerów miejskich to zazwyczaj wartościowa lampa. 30-40 lumenów… Taka ilość światła jest wystarczająca, aby być bezpiecznie widocznym na drodze.

Ekstremalna jazda – rowerzyści górscy czy nocni narciarze w lesie muszą mieć specjalistyczne oświetlenie, które będzie odporne na uszkodzenia mechaniczne i zapewni im maksymalne bezpieczeństwo. Takie lampy powinny być bryzgoszczelne, czyli odporne na brud, kurz i wilgoć… Solidny reflektor montowany na kierownicy powinien zapewniać szeroki kąt oświetlenia toru jazdy i tak samo szeroki snop światła, aby rowerzysta mógł łatwo i szybko dostrzec wszystkie przeszkody na drodze i zapewnić lepszą widoczność.

Oświetlenie dla wymagających rowerzystów powinno być również wyposażone w przydatne funkcje, takie jak: możliwość szybkiej zmiany kierunku świecenia czy ustawienia wiązki światła w opcji węższego lub szerszego powiększenia… Oświetlenie rowerowe dla zaawansowanych rowerzystów często zawiera dodatkowe lampy oprócz głównych świateł, najczęściej jest to czołówka montowana na kasku…. To nie tylko zwiększa widoczność kolarza, ale także daje mu większą swobodę w obserwacji trasy….

Tego typu czołówki często wyposażone są w kolorowe filtry światła – idealne do czytania map w nocy lub oświetlania terenu rekreacyjnego. Oświetlenie przeznaczone do nocnych przejażdżek po trudnym terenie – lampy o mocy do 170 lumenów. Ważna jest również obecność takiego oświetlenia. został stabilnie zamontowany – podczas zjazdu po nierównych szlakach małe elementy oświetlenia nieco słabną.

ℹ️ ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Dodaj komentarz
Możesz także polubić

WordPress – najpopularniejsze narzędzie do zarządzania blogami

Blogi cieszą się obecnie ogromną popularnością. Jak można sprawdzić w licznych statystykach,…

Modelujący trening na rzeźbę – treningi, sprzęt oraz suplementy

Jeśli już od dłuższego czasu nosisz się z zamiarem rozpoczęcia rzeźbienia swojej…